Als affiliate marketeer promoot je producten en/of diensten van adverteerders. Deze producten of diensten noemt men affiliate advertenties. Er zijn in Nederland meerdere affiliate netwerken met honderden adverteerders. De grootste netwerken zijn: TradeTracker, Daisycon, Awin en PayPro. De adverteerder bepaalt of ze met jou willen samenwerken of niet. Afkeuringen hebben vaak te maken met lage kwaliteit websites. Eenmaal aangemeld bij een adverteerder kun je verschillend promotiemateriaal gebruiken. Denk aan product feeds, banners, tekstlinks en kortingscodes.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is het vinden van een adverteerder eenvoudig. Je hoeft namelijk niet zelf bedrijven te benaderen en hen te overtuigen. Het enige vereiste is jouw website aanmelden bij een affiliate netwerk waar talloze adverteerders mee verbonden zijn. Na goedkeuring kun jij je simpelweg met één klik op de knop aanmelden bij een of meer adverteerders. Vervolgens checkt de adverteerder of jouw website bij hun platform past. Op basis daarvan willen ze wel of niet met jou samenwerken. In veel gevallen is een samenwerking binnen no-time geregeld. Zonder ook maar enig contact te hebben.
Grofweg zijn er 6 manieren om een adverteerder te promoten. Door middel van banners, tekstlinkjes, linkgenerator, aanbiedingen, product feeds en kortingscodes. Elke adverteerder bepaalt zijn eigen advertentiemateriaal, dus hoe jij jouw adverteerder promoot hangt van het materiaal af.
Banners
Affiliate banners zijn ouderwetse advertentieblokken met beeld en tekst. Veel adverteerders leveren tientallen banners in verschillende formaten. Deze kun jij direct implementeren op jouw website. Je hoeft er dus niet zelf een te maken. Het voordeel van banners is dat je mensen hun aandacht in een oogopslag kunt trekken. Het nadeel is dat het mensen soms afschrikt, omdat ze niet zitten te wachten op reclame. Zorg daarom voor een goede balans banners.
Tekstlinkjes
Voor tekstschrijvers is het handig om een of meerdere keren in je tekst te verwijzen naar je adverteerder. Stel je schrijft over bbq-tips, dan is het slim om een tekstlink te plaatsen naar de site van jouw adverteerder waar je een mooie Green Egg barbecue kunt kopen. Maak het niet te bont met tekstlinkjes, dat schrikt mensen af. Toch is het op deze wijze gemakkelijk om vrij onzichtbaar commercieel te schrijven. Zelfs landelijke krant AD doet stilletjes aan affiliate marketing. Ze vergelijken bijvoorbeeld laptops met affiliate links.
Linkgenerator
Met een linkgenerator maak je zelf affiliate linkjes die je ergens op je website implementeert. Stel je vergelijkt producten van verschillende merken en je wil hun logo’s er voor de duidelijkheid bij. Tijdens het toevoegen van de logo’s is het handig om daar affiliate linkjes achter te plakken. Wanneer een bezoeker op het logo klikt, wordt deze direct doorgestuurd naar de adverteerder via een affiliate link.
Aanbiedingen en kortingscodes
Weinig adverteerders werken met aanbieden en kortingscodes. Toch is het ontzettend aantrekkelijk om adverteerders te vinden die wél met dit soort advertentiemateriaal werken. Voor websitebezoekers is er niets fijner dan een fixe aanbieding of een tijdelijke kortingscode. Vooral als jouw website goed bezocht wordt, werkt een kortingscode uitstekend. Het loont dan namelijk voor hun om jouw website te bezoeken.
Product feeds
Wil je een affiliate webshop starten? Dan zijn product feeds van essentieel belang. Product feeds zijn niets anders dan producten met foto, titel en omschrijving. Meestal kun je alle producten inladen op je eigen website. Ook voor vergelijkingswebsites zijn product feeds handig. Zo importeer je vliegensvlug alle airconditioners van Coolblue en Expert. Vervolgens is het aan jou om deze met elkaar te vergelijken om de consument te helpen kiezen. Hoe meer via jou kopen, hoe meer commissie jij verdient.
Adverteerders stoppen soms willekeurig met hun campagne. Op dat moment ben jij al het advertentiemateriaal kwijt. Dit zijn soms behoorlijke dompers voor affiliates. De macht ligt namelijk totaal bij de adverteerders, wat affiliate marketeers kwetsbaar maakt. Zorg daarom altijd dat je meerdere adverteerders op je affiliate website hebt. Het liefst 5 of meer. Dan weet je zeker dat als er iemand stopt, je nog een vangnet hebt met andere adverteerders.
Adverteerders stoppen om de meest vreemde redenen. De meeste voorkomende redenen zijn: je verkoopt te weinig dus zien de toegevoegde waarde er niet meer van in, je website ziet er rommelig uit. Dit soort afmelding zijn niet te voorkomen. Het enige wat je kan doen is goed contact onderhouden met je adverteerders. Stuur ze regelmatig een bericht en bedankt sowieso altijd wanneer jij je bij hun aanmeldt. Een goede handelsrelatie zorgt voor een wederzijdse gunfactor. Vroeg of laat zul je daar profijt van hebben.
“Het advertentiemateriaal van adverteerders noemt men ‘affiliate advertenties’. Dit materiaal gebruik jij voor je affiliate platform om websitebezoekers door te sturen naar je adverteerder. Dit kan via banners, linkjes, product feeds of kortingscodes. Het verschilt per adverteerder wat voor advertentiemateriaal jij van hun mag gebruiken. Zorg altijd voor goed contact met je adverteerders om narigheden als een advertentiestop te voorkomen. Al deze handelspartners vind je op affiliate netwerken zoals TradeTracker en Daisycon.”