Affiliate marketing beginnen

Wat is een affiliate campagne?

Een adverteerder start een affiliate campagne om reclame te maken voor hun producten of diensten. Publishers mogen gebruik maken van het advertentiemateriaal dat bij deze campagnes hoort. Denk aan kortingsacties, seizoenartikelen of themacadeaus (moederdag, kerst etc). Vraag en aanbod komen op deze manier bij elkaar. Als affiliate marketeer doe je niets anders dan reclame maken voor adverteerders. Hoe effectiever jij reclame voor hen maakt, hoe meer jij en je adverteerders verdienen. Bovendien sluiten campagnes vaak goed aan op de vraag van de consument. Kijk dus regelmatig op je affiliate platform om nieuwe campagnes in de gaten te houden.

Affiliate campagne in de praktijk

Een goede adverteerder bedenkt een duidelijke strategie voor zijn campagne. Stel jouw adverteerder verkoopt tuinartikelen. In de winter spenderen mensen weinig tijd door in hun tuin. Het is dan ook geen slimme zet om als tuinartikelenadverteerder tijdens de wintertijd veel tijd en geld te besteden aan campagnes. In de lente en zomer daarentegen, is het voor hen dé tijd om campagnes op te zetten. Denk aan kortingen, gratis tuinkussens, gratis montage, nieuwe collecties of extra commissie voor publishers. Hierin heeft de adverteerder jou nodig en jij de adverteerder. Met campagnepromotiemateriaal houd jij je site up to date en verleid je de websitebezoeker om producten te kopen.

Een campagne promoten kan via linkjes, banners, kortingscodes en product feeds. Zorg dat je voldoende tijd besteed aan SEO of andere manieren om websitebezoekers te trekken, zoals betaald adverteren op Sociale Media (als dat mag van je adverteerder). Op deze wijze vergroot jij dat kans op meer websitebezoekers en dus sales. Wat je precies verdient hangt af van de commissie dat jij per verkocht product krijgt. Meestal is dit tussen de 2 en 10 procent van het verkoopbedrag, afhankelijk van je adverteerder en je ‘verkoopniveau’. Vaak kom je in een hogere ‘commissieschaal’ terecht, naarmate je meer verkoopt.

Campagnewijzigingen en campagnestops?

Campagnes zijn vaak tijdelijk. Houd als publisher dus goed in de gaten hoe lang jij mee kan werken aan de campagne. Bovendien komt het regelmatig voor dat adverteerders tijdens de campagnes wijzigingen uitvoeren. Als affiliate de taak om dit regelmatig bij te houden. Je wil voorkomen dat er oude feeds op je website staan, terwijl je adverteerder al verschillende nieuwe producten aanbiedt. Meestal wordt je hiervan via de mail op de hoogste gesteld, maar controleer dagelijks kort je affiliate netwerk om misverstanden te voorkomen.

Bij campagnestops dien je vliegensvlug je website aan te passen. Als je dat niet doet loop je de kans op 404 verwijspagina’s. Met andere woorden: je stuurt mensen door naar een niet-bestaande pagina. Zowel websitebezoekers als Google vindt dat niet fijn. Bij campagnestops dien je dus al het promotiemateriaal van je website te halen.

Waar vind ik affiliate campagnes?

Affiliate campagnes vind je op alle affiliate netwerken. De populairste netwerken in Nederland zijn TradeTracker, Daisycon, Awin en Coolblue. Vooral adverteerders die producten verkopen, starten relatief vaak nieuwe campagnes. Door je als publisher aan te melden bij bijvoorbeeld TradeTracker, meld jij je automatisch aan voor een wekelijkse informatiemail met nieuwe campagnes. Zo zie je in een oogopslag welke adverteerders nieuwe campagnes lanceren.

Om je voor te bereiden op nieuwe campagnes in de vorm van passende content, is het aan te raden goed contact te houden met adverteerders. Vraag bijvoorbeeld regelmatig naar hun plannen en ideeën voor nieuwe campagnes. Ten eerste vinden veel bedrijven het fijn dat jij interesse in hun bedrijf toont en ten tweede krijg je zo vaak als eerst te horen wanneer er ene nieuwe campagne aan zit te komen. Hoe eerder jij hier goed op inspeelt, hoe meer geld je er voor jezelf en je adverteerder uit kunt halen.

Samenvatting wat is een affiliate campagne

“Een adverteerder start affiliate campagnes om meer naamsbekendheid en inkomsten te genereren. De publisher maakt gebruik van het promotiemateriaal dat de adverteerder voor de betreffende campagne beschikbaar stelt. Wanneer een klant via het platform van de publisher koopt, krijgt de publisher commissie uitbetaald van de adverteerder. Adverteerders lanceren vaak themagerichte campagnes voor bijvoorbeeld moederdag, kerst of Valentijnsdag. Als affiliate kan je hierop inspelen door promotiemateriaal over te nemen. Publisher en adverteerder vinden elkaar op affiliate netwerken zoals TradeTracker en gaan daar samenwerkingen aan. Het is als affiliate marketeer zaak om regelmatig affiliate netwerken in de gaten te houden om op de hoogte te blijven van de nieuwste campagnes."

Meer affiliate begrippen